torsdag 6 oktober 2011

Utforska lera

I måndags var vi i skogen vid hembygdsgården. Hanna stannade inne med några av barnen.

Jag presenterade lera för första gången på Nyckelpigan för fem av barnen. Min tanke var att de skulle få utforska materialet. Vi tog fram korkunderlägg och barnen tog på sig förkläde. De fick känna på förpackningen som leran låg i. Barnen pratade om att den var tung.  När alla fått känna (de som ville), öppnade jag förpackningen. Barnen fick en lerbit och jag duschade med vatten på leran så att den skulle bli lättare att jobba med. Två av barnen var snabba med att börja jobba med leran, ett barn tyckte att det var lite klabbigt och använde sig av saxen som jag använt när jag öppnade förpackningen. Ett barn valde att titta på. Vid nästa tillfälle kommer jag att ta fram leran och be dem skapa något, som vi kommer att spara. 3/10-2011


Lpfö 2.2:21 Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygg, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar